START STÄMNING SERVICE RENOVERING KONSERTTJÄNST FÖRSÄLJ./UTHYR. TILLBEHÖR FAQ
 
FAQ      
Frågor (FAQ) 
Stämning 
Service & Reparation
Skötselråd
Köpa begagnat
Under motorhuven
Sök ditt pianos ålder
Om Steinway & Sons
 

Piano

|
Flygel

Flygelns konstruktion
Stomme:
Flygelns delar
 
1. Sarg
5. Bassträngar 9. Dämmare
2. Järnram 6. Lock 10. Steg
3. Resonansbotten 7. Klaviatur  
4. Diskantsträngar 8. Stämnagler  

Mekanik:
Bild på flygelmekanik
 
1. Tangent
5. Hammare 9. Dämmarlyftarstång
2. Hävled 6. Fångare  
3. Spelare 7. Sträng  
4. Hammarskaft 8. Dämmare  

När tangenten (1) trycks ned överförs rörelsen till hävleden (2). Spelaren (3) för hammarskaftet (4) uppåt, och hammaren (5) rör sig mot strängen. När hammaren är ca: 1,5 mm från strängen (7), glider spelaren undan och hammaren kastas med sin egen kraft mot strängen. Efter att hammaren träffat strängen studsar den tillbaka och fastnar i fångaren (6). Till skillnad från pianomekaniken har flygeln en förbättrad repetitionsmekanik. Det räcker att släppa upp tangenten till hälften efter ett anslag, så är hammaren redo för nästa anslag. Därför går det att spela snabbare och med större precision på en flygel. Eftersom hammaren trycker upp tangenten med sin tyngd får man också en direktare spelkänsla.

När tangenten tryckts ned till hälften lyfts dämmaren (8) och strängen kan vibrera fritt. När tangenten släpps upp faller dämmaren tillbaka på strängen och tonen tystnar. Genom att trycka ned högerpedalen lyfts alla dämmarna upp samtidigt med dämmarlyftarstången (9).

 
   
Opera browser
Snabbare, säkrare, bättre!
 
 
Skriv ut Skicka länk

 
Smålands Klaververkstad · Ekhorva gård · S-360 70 Åseda · Sverige · 0474 - 500 32 · info@klaververkstaden.se

Copyright © - Smålands Klaververkstad 2002